myjourney.ramleesulaiman.net

The short journey of my life….

Journey to eternity… An Arab Religion, Right?

September8

 

By Nichole Arel

Often I find myself reflecting upon how blessed I am. The life that I lead now is a world away from the one I expected to lead just a year ago: my first thoughts upon waking in the morning, my imagined path in life, and especially my heart and soul. I would never have dreamt that in less than a year my life would take such unexpected turns. Not only that. The path I now take has led me to roads I never knew existed. Indeed where you start your journey is in no way indicative of where you end up.

As a child, I longed to be taken to church. The feeling of community and worship held my mind in fascination. I longed for the feeling of drawing close to God even before I could formulate such thoughts in my own mind. Something incomprehensible held my young soul in awe, so much so that I made a habit of waking my father every Sunday by begging him to take me to church.

Unfortunately my family was much like average American Christians, content to call themselves religious based on their twice-yearly attendance to Catholic Mass: on Christmas and Easter Sunday. Thus I grew accustomed to hearing the phrase, “not today, maybe next week.” Dejectedly, I would sulk back into my room and wait for next Sunday to arrive, only to repeat the disappointing process all over again.

It was an insistent nagging that never left me alone no matter what I did to drown it out.

As I grew older, I learned to stop asking since my attempts had all been in vain. I became content to spend all my free time in solitude reading, usually books on world cultures and religions. As I learned more about the history of my religion, Catholicism, I was repulsed by its condemnation of questioning the doctrine. “Surely this cannot be the right sect of Christianity,” I thought.

Time ticked by and still I had not found the religion that seemed to speak to my heart. Perhaps I was expecting to find something to stir the same feelings that I felt as a child in church, although I knew this was a naïve wish. The alienation from religion occurs only when one begins to understand religions’ claims and contradictions.

I couldn’t wrap my mind around the claim of the Trinity no matter how hard I tried. I couldn’t understand how I was supposed to believe in concepts that were incomprehensible. I was angry that reason was assumed to have no place in Christianity and the act of questioning doctrine was considered a sign of weak faith. What then could be the reason God gave man the ability to rationalize?

Eventually I gave up altogether and assumed that I would never find the truth. I was resigned to believe that there was a God but that humans would never be able to know God’s nature or the true religion for man until we met Him one day.

I lived many years with this belief until very recently when it seemed that something inexplicable was urging me back to my quest for the truth. This urge was almost a voice but not in the normal sense. It was an insistent nagging that never left me alone no matter what I did to drown it out.

So naturally I bought a Bible to read, thinking that the truth must be hidden between the pages. Maybe I just missed it all those years ago. This was closer to the truth than I could ever have guessed.

But Islam had to be an Arab religion, right?

During my reading of the Bible I happened to be obsessed with the current events of the world. I found myself spending all my free time alternating between writing letters to my government’s officials pleading for the rights of the Palestinians and the Sudanese as well as against wars that are so commonplace around the globe, and reading about sects of Christianity.

I planned on volunteering in Palestine if I could gather the money to travel there. Naturally, given the turmoil in the region and my travel plans, it seemed necessary to read about Islam and understand the faith of the people that I yearned to help.

I was enthralled by what I read about the Muslim faith. The concept of One God not a trinity, the reverence for all of the prophets which I found lacking in the Bible, the scientific aspects of the Qur’an, the all-encompassing facets of Islam, the respect for mothers, the sanctity of family. This was the only religion that I had ever happened upon which made sense to a rational mind yet was still filled with the mystery of God.

But Islam had to be an Arab religion, right? It can’t be the faith that young American women gravitate to, can it? I soon discovered that Islam is the fastest growing religion in the world, that the majority of Muslims are not Arab, and that some of the most rapid growth of Islam in the West is among my demographic group of young white women..

The thought of actually turning away from Christianity, no matter how little sense the religion itself made to me, was terrifying and confusing. I decided to attend a non-denominational church on Sundays and devote more time to reading the Bible. I prayed that I would find what I was searching for but all I came away with was more confusion. I still couldn’t accept the Trinity and I was shocked that I couldn’t find one passage in the Bible where Jesus claimed to be God.

It can’t be the faith that young American women gravitate to, can it?

How could we propose to think that God would come to earth to die for our sins? How could I explain the shocking parallels of Christianity’s doctrine with the Pagan myths at the time of Christianity’s rapid spread during the Roman Empire? What about Christianity’s claim that we can live the life we want and still go to Heaven as long as we believed in Jesus? What could it mean when Jesus supposedly cried out that his God had forsaken him if Jesus was claimed to be God incarnate? Who did these passages refer to when it said that Jesus would send “a Comforter” after him? Who was the “Spirit of Truth” that was foretold to come after Jesus?

I was crushed by the questions that plagued me so I did the inevitable. As I sat at work, I prayed that God would show me the religious path that I should follow. If I was supposed to be a Muslim would God send me a sign?

Then I grabbed my purse and headed down to my car in the parking lot. To my astonishment, there was a Muslim woman standing next to my car while she searched for her keys. Could this be the sign I prayed for? “Impossible,” my mind said, but I decided not to waste this opportunity so I approached her.

“Miss, may I ask you something? You are Muslim, right?” She seemed to flinch as she awaited the typical ignorant comment that is so common among people who, on average, have no knowledge of different cultures or religions. “Yes, I am,” she replied. I asked her if she attended the masjid I knew of. I told her briefly that Islam seemed to be the only religion that made sense to me. She insisted that I go to the masjid on the way home but I claimed that I wanted to read the Qur’an first.

As I drove home I found myself parked in front of the masjid. I momentarily thought that this could be another sign but, again, my mind refused to believe it. I walked up to the door shaking like a leaf while I told myself to get back in my car and go home as fast as possible. But instead my legs carried me forward, paying no attention to the commands of my brain.

My father told me that I was dead to him and not to contact him again. As I found my way to the women’s section I was met by the most cheerful face I had ever encountered. This Muslim woman was my age and an American convert! Not only that, but she and I had the same name and when we compared our pasts and family life there were undeniable similarities. Needless to say, I declared my Shahadah then and there, not knowing that my future husband was in the masjid that very minute, al-hamdu lillah.

A couple of months after declaring my Shahadah, I felt educated and firm enough in my religion to finally break the news to my father and stepmother. My father responded by saying that as a clear-headed Christian he could tell me that I was making a mistake. I didn’t bother to point out that he doesn’t practice his religion and that his anger at Islam and prejudice against Muslims are sorely misguided. I just bit my tongue for the sake of Allah.

My father didn’t contact me again after that, but when I emailed him a month later to tell him that I had gotten married, he told me that I was dead to him and not to contact him again. I still email my stepmother to keep in touch with the family but my brother, father, and my old friends have severed their contact with me.

I have spent the following year growing in my new religion, gaining knowledge from wherever I can, and trying to convey the message that has brought me such peace and contentment. I am in the process of learning Arabic and the recitation of the Qur’an, and trying to become a good Muslim wife.

My life has no resemblance whatsoever to the life that I lived before. I spend my days studying Allah’s commands, the Prophet’s life, and what is required of me in order to be a good Muslim. As a Muslim, I find such peace in every day, so much so that even if Paradise was not the reward for such deeds, I would still be thankful for the joy that comes with living a life dedicated to Allah.

I said in the beginning that the road you travel does not indicate where you end up, and that life is not merely full of surprises but can altogether change beyond recognition. Sometimes these changes can bring trials but often enough the person who survives these trials is blessed with more than what is ever dreamed possible. In my case, I was blessed with Islam and not only a better life but also a hope for the hereafter. Allah is the Most Generous and the Most Merciful.

http://www.turntoislam.com/forum/showthread.php?t=60680

posted under Info Sharing | Comments Off

AL-KISAH DI PASARAYA BILLION KELANTAN

September2


Di sebuah negeri yang melaksanakan dasar ‘Membangun Bersama Islam’, kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk men yam paikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda la…setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, “..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka…”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak “Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?”

Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: “Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa a yam .. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?”

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:“perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan ‘lulus’ percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu ‘baik’. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?”; tanya ustaz

“Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je..” rungut si gadis

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: “Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?”

Gadis tu terdiam

Ustaz mengakhiri kata-katanya: “Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak”

MOHON AMPUN TUTUP KEAIBAN DOSA DARIPADA TERDEDAH

August27
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Thu Apr 30, 09 4:54:51 pm MYT


Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah?” (Surah Ali Imran ayat 135)

Istighfar bererti minta ampun kepada Allah SWT. Istighfar juga bererti minta ditudung (ditutup) segala kesilapan atau kesalahan.

Minta dilindung supaya ketika dibangunkan dari kubur di Mahsyar kelak, segala keaiban tidak terdedah kepada umum.

Dalam ayat 135 surah Ali Imran, Tuhan menjelaskan sifat baik di kalangan orang beriman yang ‘ashi, apabila melakukan perkara keji atau menganiaya dan dedah diri kepada bahaya api neraka. Lalu ingat dan mohon ampun (istighfar) kepada Allah SWT minta ditudung dosanya.

Sesal kepada Tuhan kerana derhaka kepada-Nya, dengan anggota yang dikurnia oleh Allah SWT.

Menderhaka dengan mata kerana memandang perkara yang haram. Menderhaka dengan lidah kerana mengumpat serta berkata perkara haram. Derhaka dengan mulut kerana makan rezeki yang haram.

Semua anggota tubuh badan adalah kurniaan Tuhan, yang sepatutnya digunakan untuk taat dan berbakti kepada-Nya, bukan sebaliknya.

Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengangampun lagi Maha Penyayang.” (Surah An-Nisa ayat 110)

Pada ayat tersebut menjelaskan bahawa orang yang telah melakukan kejahatan atau menzalimi diri, kemudian ingat kepada Allah SWT dan beristighfar akan mendapati bahawa Allah SWT itu satu Zat yang sangat suka mengampunkan dosa, serta amat Kasihan Belas kepada manusia.

Mukmin yang ‘ashi (derhaka) hendaklah berkeyakinan bahawa dosanya akan diampun dan dilindung daripada pandangan orang ramai, dengan syarat mereka menyesali dan taubat bermula daripada hati yang telah insaf.

Sepenuh hati berazam tidak melakukan dosa lagi, lantas lisannya menyebut ‘Astaghfirullah’ atau ‘Lailaha illa anta inni kuntu minaz zolimin’ atau Allahummaghfirli wa liwalidaiyya.

Atau katalah apa saja yang menunjukkan mereka tidak akan mengulangi kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan.

Insya-Allah, Tuhan akan terima taubat dan ditudungnya dosa mereka. Diberi keupayaan menentangnya ketika hati teringin melakukannya.

Timbul rasa malu dan gerun, akhirnya akan jadi manusia yang patuh dan taat kepada Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohon ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun.” (Surah An-Nashr ayat 3)

Segala kerja bermula daripada anggota zahir atas dorongan hati. Jika bertasbih dan beristighfar terbit daripada sanubari insaf, hasil daripada sikap tersebut dalam jangka masa yang tidak lama, akan terbit rasa malu kepada diri untuk mengingkari istighfar yang diucapkan.

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: “Dan yang memohon ampun pada waktu sahur (sebelum fajar).” (Surah Ali Imran ayat 17)

Sifat orang mukmin ialah mereka berusaha bangun sebelum fajar untuk beristighfar kepada Allah SWT. Boleh beristighfar pada siang hari, tetapi kemungkinan beristighfar sekadar meniru orang lain.

Adapun bangun sebelum fajar adalah lambang keikhlasan kepada Allah SWT, ini kerana kebanyakkan manusia masih lena tidur.

Sesetengah sifat orang mukmin ialah hanya sedikit tidurnya pada waktu malam. Orang yang berkeadaan begini pada siang harinya tak mungkin melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah SWT.

Sebaliknya jika seseorang beristighfar dan berzikir pada waktu malam kerana tarik perhatian jiran sebelah, supaya jirannya tahu dia bangun beramal waktu malam, nescaya tiada kesan yang positif pada siang harinya, kerana dia beramal sekadar tarik perhatian manusia.

Rasulullah s.a.w. amat gemar beristighfar dengan: “Subhanaka Allahumma wa bihamdika Allahumma Ighfirli. Innaka Antat-Tauwwabur Rahim” Yang bermaksud: “Maha suci Engkau (daripada sifat kekurangan), ya Allah Tuhanku, dan aku memuji Engkau wahai Tuhanku ampunilah (segala dosa)ku. Sesungguhnya Engkau Amat penerima taubat lagi Maha Penyayang.”

Lafaz istighfar hanya dihujung kalimah berbunyi “Ighfirli”, tetapi dimulai dengan kata kata sanjungan dan bunga pujian.

Iaitu tasbih mensucikan Allah SWT dari segala sifat kekurangan dan kelemahan. Bertahmid memuji-Nya dengan segala Kemuliaan yang tidak terhingga.

Sebelum meminta sesuatu dari Tuhan lebih dahulu memuji-Nya dengan kata sanjungan. Inilah kaedah yang amat disukai oleh Allah SWT kerana meletakkan-Nya di tempat paling suci dan mulia, sesuai dengan sifat Keagungan Zat-Nya.

Justeru jika seseorang itu rajin bertasbih menyebut ‘Subhanallah’ dengan penuh kesedaran, misalnya menyebut ‘Subhanallah’ yang bermaksud Maha Suci Allah dari kejahilan, bererti Dia-lah Tuhan yang Maha Berilmu.

Sebut berulangkali ‘Subhanallah’ Maha Suci Allah dari sifat kelemahan yang lain, bererti Dia-lah Tuhan penuh dengan segala sifat Kesempurnaan. Sanjunglah Allah SWT dengan tasbih dan tahmid. – lanh _

Eat Less Rice!

August17

The human body was never meant to consume rice! You see, our genes have hardly changed in more than 30,000 years. However, our food choices and lifestyle have changed dramatically. The caveman would hardly recognise our food or way of life. 

Caveman food was never cooked as fire was not yet tamed. Thus, he ate only those foods that you can eat without treatment with or by fire.. He ate fruits, vegetables, fish (sushi anyone?), eggs, nuts and meat. Yes, even meat! You can even eat meat raw if you were starving in the forest. You have the necessary enzymes to digest meat. 

However, rice, like wheat and corn, cannot be eaten raw. It must be cooked. Even if you were starving in the desert, you cannot eat rice in the raw form. This is because we do not have the system of enzymes to break rice down. You were never meant to eat rice. To make matters worse, you not only eat rice, but also make it the bulk of your food. 

In some parts of Asia , rice forms up to 85% of the plate. Even if you take rice, keep it to a minimum. Remember, it is only for your tongue – not your body. Actually, rice and other grains like wheat and corn are actually worse than sugar. There are many reasons:  
This is a fact that no nutritionist can deny: rice is chemically no different from sugar. One bowl of cooked rice is the caloric equal of 10 teaspoons of sugar. This does not matter whether it is white, brown or herbal rice. Brown rice is richer in fibre, some B vitamins and minerals but it is still the caloric equal of 10 teaspoons of sugar. To get the same 10 teaspoons of sugar, you need to consume lots of kangkong-10 bowls of it.  
Rice cannot be digested before it is thoroughly cooked. However, when thoroughly cooked, it becomes sugar and spikes circulating blood sugar within half an hour-almost as quickly as it would if you took a sugar candy. Rice is very low in the ‘rainbow of anti-oxidants. ‘ 

Rice becomes sugar – lots of it!

Rice is digested to become sugar.

This complete anti-oxidant rainbow is necessary for the effective and safe utilisation of sugar. Fruits come with a sugar called fructose. However, they are not empty calories as the fruit is packed with a whole host of other nutrients that help its proper assimilation and digestion. 
The fibre of the kangkong fills you up long before your blood sugar spikes. This is because the fibre bulks and fills up your stomach. Since white rice has no fibre, you end up eating lots of ‘calorie dense’ food before you get filled up. Brown rice has more fibre but still the same amount of sugar.  
There is only so much that you can eat at one sitting. How many teaspoons of sugar can you eat before you feel like throwing up? Could you imagine eating 10 teaspoons of sugar in one seating?  
While sugar may fill your dessert or sweeten your coffee, it will never be the main part of any meal. You could eat maybe two to three teaspoons of sugar at one meal. However, you could easily eat the equal value of two to three bowls (20-30 teaspoons) of sugar in one meal. I am always amused when I see someone eat sometimes five bowls of rice (equals 50 teaspoons of sugar) and then asks for tea tarik kurang manis!  
How much kangkong can you eat? 
How much fried chicken can you eat? 
How much steamed fish can you eat? 
Think about that! 

Rice has no fibre. 

Rice is tasteless-sugar is sweet.

Rice is always the main part of the meal.

There is no real ‘built in’ mechanism for us to prevent overeating of rice:

In one seating, you cannot take lots of chicken, fish or cucumber, but you can take lots of rice. Eating rice  causes you to eat more salt. As rice is tasteless, you tend to consume more salt-another villain when it comes to high blood pressure. You tend to take more curry that has salt to help flavor rice. We also tend to consume more ketchup and soy sauce which are also rich in salt.  
The more rice you eat, the less water you will drink as there is no mechanism to prevent the overeating of rice. Rice, wheat and corn come hidden in our daily food. As rice is tasteless, it tends to end up in other foods that substitute rice like rice flour, noodles and bread. We tend to eat the hidden forms which still get digested into sugar.  
Can’t eat raw rice? Try eating rice half cooked. Contrary to popular belief, rice is very difficult to digest. It is ‘heavy stuff’. If you have problems with digestion, try skipping 
rice for a few days. You will be amazed at how the problem will just go away.  
Rice when taken in bulk will reduce the absorption of vital nutrients like zinc, iron and the B vitamins. 

Eating rice causes you to drink less water.

Rice, even when cooked, is difficult to digest.

Rice prevents the absorption of several vitamins and minerals.

Are you a rice addict? Going rice-less may not be easy but you can go rice-less. Eating less rice could be lot easier than you think. Here are some strategies that you can pursue in your quest to eat less rice:  
Barry Sears, author of the Zone Diet, advises ‘eating rice like spice’. Instead, increase your fruits and vegetables. Take more lean meats and fish. You can even take more eggs and nuts.  
Take no rice or wheat at say, breakfast. Go for eggs instead.  
Go ‘western’ once a week.  
That can’t be too difficult. Appreciate the richness of your food. Go for taste, colours and smells. Make eating a culinary delight. Enjoy your food in the original flavours.  
You will automatically eat less rice.  
The fibre rich fruits will ‘bulk up’ in your stomach. Thus, you will eat less rice and more fruits.. 

Eat less rice-cut your rice by half.

Have ‘riceless’ meals.

Go on ‘riceless’ days.

Take no rice and breads for one day every week.

Avoid the salt shaker or ketchup.

Eat your fruit dessert before (Yes! No printing error) your meals.

It’s your life. Decide what you want to eat! But eat less rice!

posted under Info Sharing | Comments Off

Rahsia diwajibkan Solat

August14
Penulis Asal : Tidak diketahui.

 

SOLAT adalah satu perintah yang diwajibkan ke atas orang Islam setiap hari. Umat Islam dituntut melakukan ibadat itu menurut sebagaimana diperintahkan Rasulullah s.a.w, dari takbir, bacaan, perbuatan hingga ke akhir salamnya dengan penuh takwa.

Orang yang mendirikan solat adalah orang yang beriman. Orang yang beriman mesti mendirikan solat. “Katakanlah kepada hamba-Ku yang beriman, hendaklah mereka itu mendirikan solat.” (Ibrahim:31)

Dalam al-Quran, dilaporkan ada lebih 25 tempat ayat “aqama” yang merujuk kepada makna perintah mendirikan solat dan lebih 70 kali perkataan “as-solah” atau solat diulang dan disebut dalam al-Quran.

Antaranya, firman yang bermaksud: “Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring.

“Kemudian apabila kamu telah berasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.” (an-Nisa’:103)

Setiap individu Muslim dan Muslimah mesti mengerjakan solat. Malah, bagi ketua keluarga seharusnya memerintahkan ahli keluarganya melakukan solat. Ibu bapa pula wajib mengajar dan membimbing anak melakukan ibadat itu, seawal usia tujuh tahun.

Ibadat solat adalah suatu perintah daripada Tuhan kepada hamba-Nya. Banyak kelebihan, keberkatan dan rahsia yang terkandung di dalam solat, malah mengiringi mereka yang mengerjakannya.

1. “Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah solat untuk mengingati daku.” (Toha:14)

2.  Solat adalah tanda kesyukuran. Muslim atau Muslimah yang mengerjakan solat adalah mereka yang tahu bersyukur sebenarnya. Mereka bersyukur atas segala nikmat dan rahmat tidak terhingga yang Allah kurniakan dengan melakukan ibadat kepada-Nya.

3.  Ibadat solat menghapuskan dosa. Manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa dan solat lima kali sehari dapat menghapuskan dosa yang dilakukan. Sebagaimana satu hadis bermaksud: 

“Dari Abi Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Solat lima waktu dan solat Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu solat-solat itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar.” (Hadis riwayat Muslim)

4.  Solat juga dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar. Ibadat solat yang dikerjakan dengan khusyuk dan menepati segala rukunnya boleh mencegah si pelakunya dari melakukan maksiat dan kemungkaran.

“Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya), dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.” (al-Ankabut:45) 

5.  Solat dapat memberi keberkatan, kejayaan dan kebahagiaan hidup. Kita boleh lihat kehidupan orang yang memelihara solat dan orang yang tidak mengerjakan solat, jauh berbeza bukan!

“Sesungguhnya berbahagia/berjayalah orang-orang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya.” (al-Mukminun: 1-2)

6.  Solat dapat mententeramkan jiwa. Orang yang melakukan solat secara sempurna dan penuh khusyuk, jiwanya aman damai, malah dapat mengawal segala tekanan sekali gus menjadikan kehidupannya lebih ceria.

Seorang yang taat mengerjakan solat sepanjang hidup, lagi mengerti betapa besar kepentingan solat itu kepadanya serta memahami kelebihan dan rahsia bacaannya, sudah tentu akan tenang jiwanya. 

“Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) loba mengeluh apabila kesusahan menimpa dia dan kikir apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang-orang yang solat, yang berkekalan atas solat mereka.” (al-Ma’arij:19-23)

Rasulullah s.a.w ketika berhadapan masalah akan memperbanyakkan solat kerana solat bagi baginda adalah amalan penyejuk hati.

Kelebihan ini sekurang-kurangnya akan menyuntik diri kita umat Islam untuk lebih tekun mengerjakan solat, malah mereka yang selama ini tidak mengenali ibadat itu tertarik untuk turut sama melakukannya. 

posted under Info Sharing | Comments Off

Kemahiran urus kewangan penting

August14
Oleh SITI FATIMAH ABDUL RAHMAN

 

MEDIA baru-baru ini melaporkan, ramai penjawat awam berhutang untuk membeli rumah dan kenderaan. Bagaimanapun penulis pasti ia bukan masalah penjawat awam sahaja.

Berhutang untuk membeli rumah dan kenderaan adalah perkara lazim kerana harga kedua-duanya tinggi dan tidak termampu untuk dibeli secara tunai. Berhutang untuk memiliki rumah dan kenderaan dianggap wajar kerana ia merupakan keperluan hidup.

Dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad SAW diriwayatkan bersabda: Di antara kebahagiaan hidup seseorang itu ialah mempunyai isteri yang baik serta kediaman dan kenderaan yang baik.

Selain hutang rumah dan kenderaan, ramai yang turut menanggung hutang peribadi daripada koperasi atau bank-bank perdagangan.

Sesetengah mereka pula menanggung hutang tidak formal apabila meminjam daripada ahli keluarga mahupun rakan karib. Itu belum dikira hutang membeli kain sutera yang bukan sahaja mahal, tetapi memerlukan kos penjagaan yang tinggi.

Ada juga yang berhutang untuk membeli pinggan-mangkuk berjenama yang hanya dipakai dua kali setahun ketika hari raya.

Sememangnya ramai yang suka berhutang sedangkan Uqbah bin Amir meriwayatkan Nabi Muhammad bersabda: Janganlah engkau takut-takuti jiwa setelah ia tenteram.” Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah itu? Baginda menjawab: “Hutang”.

Hadis ini menjelaskan, berhutang itu tidak digalakkan oleh Islam. Bagaimanapun, ia bukanlah sesuatu yang dilarang. Sebaliknya dibenarkan dalam keadaan tertentu.

Jika tidak, tidak mungkin diturunkan wahyu mengenai perkara-perkara yang mesti dilakukan oleh mereka yang terlibat dalam sesuatu urusan hutang seperti yang dijelaskan dengan panjang lebar dalam Surah al-Baqarah, ayat 282-283.

Secara ringkas dalam kedua-dua ayat ini, Allah memerintahkan agar mereka yang terlibat dalam hutang: (a) menulis butiran hutang seperti jumlah, tempoh bayaran, tarikh pinjaman, tarikh pinjaman akan dilangsaikan dan seumpamanya; dan, (b) mewujudkan saksi bagi mengesahkan urusan hutang ini dijalankan dengan perjanjian yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.

Perincian yang diberikan oleh kedua-dua ayat ini juga menunjukkan bahawa mereka yang berhutang, wajib membayar hutang tersebut. Malah, jika orang yang berhutang meninggal dunia sebelum melangsaikan hutang, harta peninggalannya hendaklah digunakan untuk melunaskan hutang itu sebelum diagihkan kepada waris-warisnya.

Kewajipan membayar hutang ditegaskan oleh hadis: Diampunkan semua dosa bagi orang yang mati syahid kecuali hutangnya kepada manusia. (Hadis riwayat Muslim).

Islam memberikan panduan lengkap berkenaan hutang. Namun, berapa ramaikah umat Islam yang mengambil berat tentang hal ini? Berapa ramaikah yang tahu Islam tidak menggalakkan kita berhutang?

Berapa ramai pula yang tahu bahawa butiran hutang perlu dicatatkan dan perlunya saksi dalam setiap urusan hutang, bukan hanya ketika berhutang dengan bank, tetapi juga dengan saudara-mara dan kawan-kawan? Berapa ramai pula yang berhutang sesuka hati tanpa memikirkan apakah tujuan ia berhutang itu dibenarkan oleh Islam? Berapa ramai pula yang tahu bahawa membayar hutang itu wajib?

Dalam tinjauan penulis mengenai tingkah laku berhutang masyarakat Islam di kalangan 130 responden, didapati majoriti responden berpendapat pinjaman peribadi patut digalakkan walaupun Islam tidak menggalakkan hutang.

Selain itu, walaupun terdapat perintah agar butiran hutang dicatatkan, majoriti responden tidak berbuat demikian apabila melibatkan saudara mara dan rakan handai.

Majoriti responden membuat pinjaman peribadi untuk membuat bayaran pendahuluan membeli kereta, membayar hutang-hutang lain, membiayai pendidikan dan membuat pelaburan.

Jelas bahawa masyarakat kita ada masalah dalam perkara hutang. Sebagai umat yang sikap serta tingkah lakunya dipandu oleh syariat, pendirian Islam tentang hutang perlu disebarluaskan.

Umat Islam perlu tahu tentang pendirian Islam terhadap hutang, keadaan-keadaan yang dibenarkan berhutang, perkara-perkara yang perlu dilakukan dalam urusan hutang dan kewajipan membayar hutang.

Ahli masyarakat juga perlu dididik dengan kemahiran menguruskan wang agar ia digunakan secara berhemah. Menyeru mereka untuk berbelanja secara berhemah berulangkali adalah tidak memadai seandainya mereka tidak diperkasakan dengan kemahiran yang diperlukan untuk melakukannya.

Bagi majikan yang serius mahu mengelakkan pekerjanya daripada terlibat dengan hutang yang mampu mengganggu tumpuan kerja, dua langkah berikut boleh diambil.

Pertama, bagi pekerja muda yang baru melapor diri, majikan boleh menyediakan kursus kemahiran pengurusan kewangan agar mereka mendapat panduan mengenai hal ini. Kedua, untuk pekerja lain, majikan boleh memantau tabiat berhutang mereka melalui slip gaji yang diedarkan pada setiap bulan.

Bahagian kewangan boleh diarahkan untuk mengenal pasti para pekerja yang sebahagian besar gajinya dipotong untuk membayar hutang. Pekerja-pekerja ini perlu diberi kaunseling kewangan bagi mengelakkan mereka daripada terus terperangkap dengan hutang.

Pastinya, peratusan tertentu daripada gaji yang digunakan untuk membayar hutang perlu dikenal pasti lebih awal agar tindakan intervensi ini tidak terlalu lewat diberikan.

PENULIS ialah Felo Kanan, Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

posted under Info Sharing | Comments Off

Fw: H1N1 – Petua!!

August14

Subject: Fw: H1N1 – Petua!!

Petua dibawah hanya ikhtiar kita saja…

Wallahualam…

Ada 3 kaedah yang di sarankan. Cuba je lah yang mana satu

CARA 1:
Salam….. sy baru balik dari thailand . sy ke pulau temelang dan bantun.
apa yang sy nak kongsi ialah cara mereka mengubati penyakit selsema babi.
bahan2nya adalah
1. air kelapa
2. kurma

cara2nya
1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
2. tuang air kelapa
3. biar sejam dua
4. minum air kelapa bersama makan kurma

CARA 2:
Of course kena redha pada ALLAH and niat dengan sesungguh nya…selawat 3x…

EAT MINIMUM 6 GREEN APPLES A DAY AND FRESH ORANGE JUICE for those with sore throat please blend the apples and keep on taking till your fever disappear and yr symtoms are gone….

CARA 3:
Seorang Ustazah mengesyorkan kita membaca “Salamum kaulam minrrabirrahim” sebanyak 313 kali, untuk menghindarkan penyakit H1N1. Rujuk yasin ayat 58.

Dan mohon pertolongan Allah. Ini ikhtiar kita. Tolong war2 kan kepada yang
lain.

doa_h1ni

Forwarded by a fren.

JUST A SMALL BUT MEANINGFUL INFO FM ME TO YOU AND YR FRIENDS… MY PERSONAL EXPERIENCE OF H1N1 SINCE IT PRACTICALLY HIT US LIKE A TIME BOMB…..

My staff was crying herself sick on Tuesday morning…was told that her son
was confirmed of H1N1 in his Uni at Kangar, Perlis…worse was that when he
was bedridden 2 days the warden didnt even bother to sent to hospital till
his dad came fm KL and with his friends assistance brought him to GH
Kangar….

No one bothered in the hospital and he was put in the normal ward for another 2 days!!! (imagine the amount of people he has infected!!) …..after 2 days and his eyes were turning yellow and saliva greenish…he was put in quarantined room…

Called his mom to say…minta maaf and ampun la dosa dia, etc…she practically fainted just telling me the story.. cant do much cos she x have
enough money to go to the north with the father…

First thing we did was made her call the hospital and insist that they sent
him to Sg.Buloh Hospital or any other hospital in KL since they seemed to be more alert and more equipt…they refused of course…so I sent her off to Kangar the same day to solve the problem.

Whilst this was happening, SUBHANALLAH, I had a call from one Ustaz  who
was in town to “help cure” another H1N1 child in Shah Alam….and was told this simple prescription by him…..of course kena redha pada ALLAH and niat
dengan sesungguh nya…selawat 3x…

EAT MINIMUM 6 GREEN APPLES A DAY AND FRESH ORANGE JUICE for those with sore throat please blend the apples and keep on taking till your fever disappear and yr symtoms are gone….I cannot explain it but the child in Shah Alam was ok too after taking this tip….

ALHAMDULILLAH…my staff’s son was given the apple juice for the whole day
on Monday/Tuesday  and dengan kuasa ALLAH he was out of the fever  yesterday Wednesday….she called me and was crying on the phone to say that her son was out of ICU and was able to eat normally…all these happened within just 4 days today (thursday 6 august)…

This is just to share with my fellow sisters and brothers and hope this small info could assist others as well, INSYA’ALLAH!!!!!!!!!! No harm in trying and kuasa ALLAH anything can happen!!!!

 

posted under Info Sharing | Comments Off

No 4 Blok C7

August11

Yes, that was our last address in Kem Paya Jaras, Sungai Buloh. We moved into this Officer Married Quarter (OMQ) on Feb 2001. Before that, we were staying in Sungai Petani, Kedah when I was working in RMAF Butterworth.

On Saturday, 18 July 2009, we have to move out of the OMQ as my retirement date is on 31 Jul 2009. As a retiree, I don’t have the priviledge to continue living in the OMQ any more. Furthermore, there was  a new officer just posted in to the Kem that require an accomodation. So it was appropriate that I vacated the OMQ soonest possible.

I put here some pictures of the OMQ the day I handed over it to the new occupant. I will never have a chance to say in the OMQ again and I don’t think I could afford to rent or own such a spacious accomodation in KL again.

living

Living Room

study

Study Room cum Bedroom

master

Master Bedroom

bathroom

One of the three bathrooms

dining

Dining Area

dapur

Kitchen Area

We tried our best to leave the house in the cleanest state possible.

Anyway, I hope I could tumpang tidur at my son’s OMQ later in the years to come. My son, Khairul Ridhuan is still in Air Force College, Alor Setar, Kedah. He should graduate next year, middle 2010.

posted under Family | Comments Off

Farewell Lunch by CPS

August11

On Tuesday 21 Jul 2009, CPS was kind enough to organize a farewell lunch for me at Restoran Yusof  Haslam. All CPS staff were present except those who were out on course. Some staff from BIT Sdn Bhd also attended for the occasion.

cps210709_02

Silent moment listening to speech by Pengarah CPS.

cps210709_01

Receiving a momento from Pengarah CPS.

cps210709_03

I would like to express my humble gratitude and thanks to Pengarah CPS and staff for organizing this lunch for me. It was a 9-year memorable experience, without which I would not be able to achieve what I have got today.  

I would also like to wish CPS a successful endeavour ahead, protecting our national cyber space from all threats, internal and external.

posted under Career | Comments Off

Berniaga untuk tambah pendapatan

August11

Mungkin ANDA seperti saya juga, pening kepala setiap bulan untuk membayar pelbagai bil, yuran dan pinjaman. Kos kehidupan semakin meningkat setiap hari dan apa pilhan yang kita ada? Berjimat?

Sebagai contoh, bolehkah anda mengurangkan duit poket sekolah anak sedangkan harga makanan di kantin meningkat? Menyuruh anak berbasikal ke sekolah kerana tambang bas sekolah sudah meningkat. Tidak mampu menghantar anak ke kelas tuition kerana tak cukup bajet setiap bulan.

Cuba fikirkan sejenak, apakah kesan kepada masa depan anak kita untuk mengharungi kehidupan dalam 10 atau 15 tahun akan datang?

Jadi, bagaimana kita hendak berjimat dalam keadaan ekonomi sekarang ini? Gaji sama setiap bulan sedangkan harga barang terus meningkat.

Jawapannya BUKAN sekadar berjimat TETAPI mencari pendapatan TAMBAHAN. Berjimat bukan penyelesaian kerana kita perlu berbelanja lebih untuk membeli barangan yang sama saban hari.

Kita boleh mendapat pendapatan yang lebih melalui perniagaan. Mari kita sama-sama teliti 10 SEBAB Kenapa ANDA Patut Berniaga.

1. Setiap Manusia Adalah Khalifah Pada Diri Sendiri.

Allah jadikan manusia untuk memegang tugas sebagai khalifah di muka bumi. Jika menghayati falsafah ini, manusia dituntut untuk mengasah kualiti diri sebagai ketua. Sekurang-kurangnya ketua pada diri sendiri. Mengusahakan perniagaan sendiri bermakna seseorang itu adalah ketua kepada perusahaannya.

2. Menjadi Bos Kepada Diri Sendiri.

Sekiranya anda tidak tahan dimarahi majikan setiap hari, maka tidak ada sesiapa yang dapat menegah anda daripada berhenti bekerja untuk orang lain, dan mulakan bekerja untuk perusahaan anda sendiri.

3. Bebas Menentukan Masa Untuk Bekerja.

Tiada sesiapa yang dapat mengarahkan anda untuk bekerja pada masa yang tertentu. Anda bebas untuk memilih pukul berapa hendak mulakan bekerja dan pukul berapa hendak berhenti.

4. Bebas Menentukan Tempat Kerja.

Anda bebas menentukan di mana tempat yang selesa buat anda. Ada sesetengah orang mengusahakan perniagaan melalui internet dari rumah atau bilik tidurnya sahaja.

5. Tentukan Sendiri Berapa Pendapatan Yang Anda Mahu.

Maksudnya anda boleh tetapkan matlamat berapakah pendapatan yang anda inginkan sesuai kehendak dan impian anda. Jika bekerja makan gaji dengan orang lain, bolehkah anda minta gaji RM2000 pada bulan ini dan RM5000 untuk bulan hadapan? Mungkin majikan akan kata, “boleh.. boleh blah..”

6. Makin Tekun Usaha, Makin Banyak Pulangan.

Semakin anda tumpukan perhatian dan semakin gigih anda mengusahakan perusahaan anda itu, maka semakin tinggilah potensi pendapatan anda. Jika makan gaji, mungkin hanya dapat “overtime” dan “anugerah pekerja cemerlang”, tapi tidak boleh beli kereta idaman.

7. Berusaha Berdasarkan Minat Sendiri.

Sebagai contoh, jika minat anda memancing, anda boleh membuka perniagaan menjual alat-alat memancing. Melalui internet pun boleh. Tidak perlu sewa kedai. Ataupun membuka tempat memancing udang secara berbayar mengikut jam. Rasanya ramai pelanggan yang akan masuk, yang terdiri daripada kaki pancing. Daripada bekerja sebagai pembantu kedai alatan memancing, lebih baik mengusahakannya sendiri.

8. Kerja Makan Gaji Adalah Berisiko Tinggi.

Sebenarnya makan gaji lebih berisiko daripada berniaga. Namun kadang-kadang kebenaran lebih pelik dari kebohongan. Dari perspektif pendapatan, apabila bekerja dengan orang lain, pendapatan setiap bulan boleh hilang dengan hanya sehelai kertas dari majikan iaitu notis pemberhentian kerja! Tambahan pula jika bekerja makan gaji, kita hanya ada satu sumber pendapatan, berbanding jika berniaga, kita boleh mempelbagaikan sumber pendapatan.

9. 9/10 Sumber Rezeki Adalah Berniaga.

Rasulullah SAW menegaskan bahawa 9/10 dari sumber rezeki itu terdapat dalam arena perniagaan. Nah, kalau nak banyak rezeki, carilah ia dalam berniaga.

10. Kebanyakan Orang Kaya Adalah Peniaga.

Adalah sesuatu yang pelik, ramai orang mahu jadi kaya tetapi tidak mahu menempuh jalan yang menyebabkan seseorang itu beroleh kekayaan. Percayalah kekayaan itu lebih mudah jika berniaga.

Selamat maju jaya.

posted under Info Sharing | Comments Off
« Older EntriesNewer Entries »